Cirkadián ritmus

Cirkadián ritmusok és magas vérnyomás. A 24 órás vérnyomás-szabályozás cirkadián mechanizmusainak klinikai jelentősége

magas vérnyomás 1 fokú kockázat 1

Borus Hajnal Létrehozva: Arról azonban általában kevés szó esik, hogy a cirkadián ritmus hogyan befolyásolja az inzulinszintet. Borús Hajnallala Budai Endokrinközpont diabetológusával beszélgettünk erről a témáról. Mi is az a cirkadián ritmus? A cirkadián ritmust a köznyelv leginkább napi biológiai órának hívja, ami kb.

A legismertebb cirkadián ritmus az alvás és az ébrenlét fázisa.

Jelentkezzen be hozzánk IR szűrésre!

De több hormon kibocsátása vagy a testhőmérsékletünk ingadozása is cirkadián ritmus szerint változik. A körfolyamat karmestere a tobozmirigyben termelődő melatonin hormon. Ennek mennyisége napközben elenyésző, szürkület után kezd nőni a szintje, és megfelelő mennyiségben olyan biokémiai folyamatokat indít el, melyek hozzájárulnak a nyugodt, pihentető alváshoz.

Érdemes tudni, hogy a cirkadián ritmust külső tényezők is befolyásolják pl. Amikor felborul a ritmus Minden embernél vannak olyan időszakok, amikor felborul a ritmus.

Navigációs menü

Amennyiben ez magas vérnyomás diabetes mellitus ritkán fordul elő, úgy csak rövidtávú hatásai vannak, viszont ha rendszeressé válik, akkor a cirkadián cirkadián ritmusok és magas vérnyomás zavar keletkezik, ami nem csak fáradtsághoz és pszichés problémákhoz vezethet, de ekkor bizonyítottan megnő a magas vérnyomás, a daganatos betegségek, a 2-es típusú cukorbetegség és a prediabéteszes állapotok esélye is.

Tehát a cirkadián ritmus jelentősége sokkal nagyobb az egészség szempontjából, mint ahogy azt régebben gondolták. Sajnos azt mondhatjuk, hogy a fejlett országokban élő emberek többsége helytelen életmódot folytat, és ez bizony hatással van a cirkadián ritmusra is.

idegek, mint a hipertónia oka

Mivel az ember alapból be van programozva egy bizonyos alvás- ébrenlét ritmusra, ezért nagy veszélynek vannak kitéve a krónikus stresszben élők, illetve az éjszakai műszakban is dolgozók. Cirkadián ritmus zavara és az IR Testünk biológiai órája szoros összhangban áll az étkezésekkel is, sőt, tanulmányok szerint nem csak az hat rá, hogy mit, de az is, hogy mikor eszünk.

Szervezetünk kronobiológiája

Ebből kiindulva nem is olyan meglepő, hogy a cirkadián ritmus és az inzulin szintje bizony komoly szinkronban vannak. Sőt, amerikai kutatók szerint a hasnyálmirigynek ahol az inzulin termelődikkülön biológiai órája is van!

hipertónia klíma hatása

A tudósok ugyanis rávilágítottak arra, hogy az inzulintermelést végző béta-sejtek 24 óránként fényt bocsátanak ki magukból erről egy különleges képalkotó módszerrel videófelvételt is készítettekígy tehát az inzulintermelést is egy 24 órás ciklusú óra szabályozza.

Már régóta ismeretes tény, hogy az inzulinra való érzékenység cirkadián ritmusok és magas vérnyomás napszaki ingadozást mutat, vagyis reggel és este a sejtek kevésbé érzékenyek az inzulinra, mint napközben ezért nem jó gyorsan felszívódó szénhidrátokat fogyasztani ezekben a szív magas vérnyomásának tünetei időszakokban.

Alvászavar, kortizol, cukorbetegség A cirkadián ritmus felborulása miatt egyéb hormonális változások is végbemennek.

A magas vérnyomás kronoterápiája - I.

Ekkor megnő a kortizol szintje is amit stresszhormonként is szokás emlegetniés ez hatással van az inzulin-és a vércukorszintre is, ráadásul, ha több a kortizol és stresszesebb az illető, úgy hajlamosabb egészségtelen ételekhez nyúlni, ami még inkább megnöveli az IR és a 2-es típusú cukorbetegség esélyét. Mit tehetünk?

egészségügyi gyógyszerek magas vérnyomás ellen

Érdemes figyelembe venni az inzulinérzékenység napszaki ingadozását: tudjuk, hogy a sejtek inzulinrezisztenciája reggel és este a legnagyobb így, ha tehetjük, a reggeli és az esti órákban kerüljük a gyorsan felszívódó szénhidrátokat! Mellőzzük az ipari cukor, valamint a fehér lisztből készült pékáruk fogyasztását, és gyümölcsöt is csak a tízórai és az uzsonna közötti időben együnk! Folyadékként lehetőleg vizet igyunk, mivel az üdítők, gyümölcslevek nagyon megemelik a vércukorszintet.

A nagy mennyiségű fruktóz fogyasztása ráadásul szerepet játszhat a máj elzsírosodásában is.

magas vérnyomás megelőzése előadás

Mindezeken kívül, ha tehetjük, lefekvés előtt órával már ne együnk- tanácsolja dr. Borús Hajnal, a Budai Endokrinközpont diabetológusa. A szakértő hozzátette, hogy igen fontos a pihentető, jó alvás. Teremtsük meg ennek feltételeit! Lefekvés előtt szellőztessünk ki, sötétítsünk be és ne fűtsük túl a szobát!

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:

A mobiltelefont vigyük ki a hálószobából vagy kapcsoljuk ki, illetve állítsuk repülőgép üzemmódba! Mivel az ún. Ha tehetjük, ne este 10 óra után feküdjünk le, és legyen meg a 8 óra pihentető, regeneráló alvás. Szükség esetén, amikor már kialakult az IR és nem elég az életmódterápia személyre szabott diéta és mozgás kiegészítő terápiaként gyógyszer szedése is indokolt lehet.

Amennyiben az érintett a stresszkezelést nem tudja egyedül megoldani, úgy érdemes pszichológust is bevonni a terápiába, mivel a tartós stressz az egész hormonrendszerre negatív hatást gyakorol! Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:.

Bánfi Ibolya - Magas vérnyomás legyőzése játszi könnyedséggel